کاربرد علم داده

کاربردهای علم داده

علم داده در مواجهه با بسیاری از مشکلات دنیای واقعی مؤثر بوده و به‌منظور اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه و آگاهانه‌تر، به‌طور فزاینده‌ در تمامی صنایع از آن استفاده می‌شود. استفاده از رایانه برای کارهای روزمره و شخصی، تقاضا برای ماشین‌های هوشمند که می‌توانند رفتار انسان و الگوهای کار را یاد بگیرند را افزایش داده است. این امر سبب توجه بیشتر به علم داده و تحلیل کلان داده‌ها می‌شود.

دیلویت (شرکت بزرگ حسابرسی انگلیسی) گزارشی را منتشر کرده است که بیان می‌کند ۷۶ درصد از کسب‌وکارها قصد دارند طی دو سال آینده (تا ۲۰۲۳) بودجۀ موردنیاز برای تحلیل داده‌های خود را افزایش دهند. تقریباً همه صنایع می‌توانند از علم داده و تحلیل استفاده کنند، در زیر تنها به چند نمونه اشاره خواهیم کرد:

پزشکی:

شرکت‌های پزشکی از علم داده برای ساختن ابزارهای پزشکی پیچیده برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

بازی:

بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای اکنون با کمک علم داده ایجاد می‌شوند و همین امر تجربه بازی را به سطح بالاتری انتقال داده است.

تشخیص تصویر:

شناسایی الگوها در تصاویر و تشخیص اشیا در تصویر یکی از محبوب‌ترین کاربردهای علم داده است که ما امروز نتیجه آن را در دسترسی‌های بیومتریک حساب‌های کاربری، دستگاه‌های دیجیتال و جز این‌ها می‌بینیم.

سیستم‌های پیشنهاددهنده:

نتفلیکس و آمازون بر اساس آنچه کاربر سیستم‌عامل‌های آن‌ها تماشا، خرید یا مرور می‌کند، فیلم و محصول خاص پیشنهاد می‌دهند.

تشخیص کلاه‌برداری:

مؤسسات بانکی و مالی از علم داده و الگوریتم‌های مرتبط برای کشف کلاه‌برداری در معاملات استفاده می‌کنند.

آینده علم داده

دانشگاه هاروارد به‌درستی بیان کرده است که شغل دانشمند داده جذاب‌ترین شغل در قرن ۲۱ است. این شغل پر تقاضا می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در موفقیت مالی، عملیاتی و استراتژیک شرکت‌ها داشته باشد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://tehrandata.org/?p=9006
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد کاربرد علم داده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

رزرو وقت مشاوره