پایتون و کاربرد آن

زبان پایتون چیست؟ پایتون (python) یکی از زبان‌های چندمنظوره شی گراست که در سال ۱۹۹۱ برای اولین بار طراحی و منتشر شد. یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد زبان برنامه‌نویسی پایتون خوانایی بالای کدها است. پایتون به صورتی طراحی شده است که برنامه نویس می‌تواند به صورت کاملا واضح و بدون ابهام پروژه‌های برنامه‌نویسی بزرگ و کوچک ایجاد کند.

این زبان برنامه‌نویسی کاملا چند منظوره است و تقریباً در هر مکانی که از داده‌ها، محاسبات ریاضی یا خطوط کد استفاده می‌شود، کاربرد دارد. به عنوان مثال، بر خلاف جاوا، پایتون محدود به استفاده برای توسعه وب نیست. سطح بالا بودن زبان برنامه‌نویسی پایتون به این معناست که کدهای نوشته شده نسبت به زبان ماشین بیشتر به زبان انسانی و زبان انگلیسی نزدیک هستند. کد نویسی به زبان پایتون نسبت به زبان‌های دیگر مانند جاوا در زمان کمتری نوشته می‌شوند.

پایتون از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای خواندن و یادگیری محسوب می‌شود. در این زبان بلوک‌های کد در آکولاد نوشته نمی‌شوند و به جای آن از فاصله برای نوشتن کدها استفاده می‌شود.

هدف از ایجاد زبان برنامه نویسی پایتون

طراح این زبان هدف خود را از ایجاد آن دلایل زیر عنوان کرده است:

  • زبانی بسیار ساده و قابل درک که از قدرت بالایی نیز برخوردار بوده و توانایی رقابت با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی را داشته باشد.
  • کاملا منبع باز بوده تا تمام افراد و برنامه‌نویسان در توسعه آن شرکت داشته باشند.
  • سادگی آن به اندازه‌ای است که مشابه یک متن انگلیسی خوانایی بالایی داشته باشد.
  • در کمترین زمان ممکن امکان توسعه برنامه به کمک پایتون وجود داشته باشد.

یادگیری پایتون

پایتون ازجمله زبان‌های بسیار ساده برای یادگیری افرادی است که به تازگی وارد دنیای برنامه‌نویسی می‌شوند. در گذشته برای آموزش مبتدیان از زبان جاوا استفاده می‌شد اما با پیدایش این زبان و سطح بالا بودن آن به سرعت جایگزین جاوا شده و برای یادگیری در مراکز آموزشی استفاده می‌شود.

زبان پایتون به عنوان یک زبان Basic ساختاری ساده و جذاب دارد و یادگیری آن نسبت به برخی زبان های دیگر مانند JAVA و C++ دشواری کمتری دارد. از این جهت پایتون گزینه ی مناسبی برای شروع برنامه نویسی مخصوصا برای کودکان و نوجوانان است.

مهم‌ترین کاربرد های پایتون

طراحی سایت با پایتون

بیشتر افراد و برنامه‌نویسان از زبان‌هایی مانند زبان برنامه نویسی PHP و ASP برای طراحی وب سایت استفاده می‌کنند. اما پایتون نیز دارای قدرت بالایی در این زمینه است. این زبان دارای فریم‌ورک‌های قدرتمندی مانند Django و Flask است که باعث محبوبیت پایتون در زمینه طراحی سایت شده است.

یادگیری ماشینی با پایتون

الگوریتم‌های یادگیری ماشینی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و کاربردهای زیادی دارند. به عنوان مثال گوگل برای جستجو از الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده می‌کند. پایتون در یادگیری ماشین عملکرد بسیار عالی داشته و بسیاری از افراد مشغول در این حوزه از کتابخانه‌های پایتون استفاده می‌کنند.

ساخت اپلیکیشن‌های موبایل

یکی از جذاب ترین کاربرد های پایتون استفاده از آن برای تولید اپلیکیشن‌های موبایل است. هرچند بیشتر افراد با زبان‌ اندروید اقدام به تولید اپلیکیشن موبایل می‌کنند، اما پایتون نیز یکی از گزینه‌های مناسب برای این کار است. در این زمینه می‌توانید از فریم ورک Kivy استفاده نمایید.

استفاده از پایتون در داده‌کاوی

داده کاوی از شاخه‌های بسیار مهم در علوم کامپیوتر است. تحلیل داده‌های بسیار زیاد می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار افراد و شرکت‌ها قرار دهد. روش‌ها و الگوریتم‌های مختلفی برای داده کاوی وجود دارد، اما به جرأت می‌توان گفت بهترین زبان برنامه‌نویسی برای تحلیل داده و داده‌کاوی پایتون است. پایتون دارای کتابخانه‌های بسیار قوی و کاربردی در زمینه داده کاوی است.

ساخت بازی‌های رایانه‌ای

زبان‌های برنامه‌نویسی و موتورهای بازی سازی بسیار پیشرفته‌ای برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد. اما پایتون نیز ازجمله زبان‌های برنامه نویسی بسیار قوی و کاربردی در این زمینه است. وجود کتابخانه‌های قوی و رایگان، پایتون را به گزینه‌ای مناسب در این زمینه تبدیل کرده است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://tehrandata.org/?p=9009
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد پایتون و کاربرد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

رزرو وقت مشاوره